fredag 23. januar 2015

Hvordan farger og følelser er koblet sammen

Er make-up og følelser koplet sammen? Det er tanken bak LUSH sin fargekolleksjon Emotional Brilliance. En av personene bak konseptet er strategisk atferds-hypnoterapeut Lady Helen Kennedy, og her forklarer hun alt. 



Konseptet
Konseptet Emotional Brilliance oppstod mens Helen utviklet spa-behandlinger sammen med Lush’ med-gründere og investorer Mark Constantine og Rowena Bird.

“Vi holdt på med utviklingen av disse spa-behandlingene og med ideen om å kople både sinnet og kroppen sammen på en terapeutisk måte”, sier Lady Helen. “Underveis i arbeidet med å utvikle det som skulle bli vårt multisensoriske spa-behandling, Synaesthesia, tok jeg med hjem og prøvde mange eteriske oljer for å måle deres effekt på humøret og oppførselen min over en viss periode.”

“Dette økte virkelig min selvbevissthet på hvordan forskjellige handlinger, sammen med dufter, fikk meg til å føle. Mens jeg tok på make-up fant jeg ut at jeg ble mer oppmerksom på hva jeg skulle ta på meg og hvordan jeg følte meg i det øyeblikket. Denne nye bevisstheten inspirerte til en ny tilnærming til make-up.



Ordene
Stamfaren til hver handling er en tanke” – Ralph Waldo Emmerson

Emotional Brilliance ble laget for å bli mer enn bare make-up; fargene representerer en rekke av forskjellige sinnsstemninger.

Lady Helen forklarer det slik: “Jeg valgte ord som mennesker leter etter på et dypt, personlig plan. Vi begynte med å lete etter positive og oppmuntrende ord, sånn som ‘glede’, ‘ro’, ‘fokus’ – alle ting jeg vet mennesker leter etter og oppsøker meg om, som ‘Jeg ønsker å oppfylle drømmene mine’, ‘Jeg ønsker å stå på egne ben’, ‘Jeg ønsker jeg hadde mer selvsikkerhet’ og så videre”.

“Så spurte vi folk fra alle avdelinger i selskapet om å velge seg ut en farge fra et fargekart de følte representerte best det ordet de fikk presentert. Igjen og igjen så vi at folk gikk for lignende farger for hvert ord. Den endelige fargen som ble valgt til hver make-up var alltid den fargen som ble plukket ut flest ganger."

Resultatet
“Til slutt, det handler ikke om å bruke kompliserte ord eller hva ordene betyr. Hva som er smart er å innse hva ordet betyr for en bestemt person. Stryken i disse ordene er at du får ut av dem det du ønsker. ”

 “Emotional Brilliance er om deg og hva du føler inni deg, og hvordan det, når du føler deg bra innvendig, også begynner å sees utvendig. Når du fokuserer din oppmerksomhet på positive ting og vakre følelser vil du få mye latter, mye smil og mye ‘emotional brilliance’.”

Styrken i ordene er når du får ut av dem det du trenger. 

Hos LUSH liker vi å legge litt magi i alt vi gjør og make-up serien vår Emotional Brilliance er ingen unntak. Konseptet går som dere nettopp har lært, utenom normal praksis ved å designe farger etter sesongmoten eller hvilke farger som best kler huden til hver enkelt, her er det mest viktige hva du føler når du bærer fargene. Som en hjelp for deg med å finne fargene (eller ordene) du trenger, tilbyr vi personlig fargelesing i våre butikker. Fargelesingen reflekterer din følelsesmessige tilstand i det øyeblikket.

For å vise hva dette går ut på, låner vi et innlegg fra Lush USA, hvor en skjønnhetsblogger med navn Joyce går inn i sin lokale butikk for en fargelesing. Hun tok med seg hjem tre farger hun valgte fra sin personlige lesing og skrev etterpå en anmeldelse på sin blogg – se utdrag nedenfor! 


Jeg gikk til butikken for å oppleve en Emotional Brilliance-lesing. Jeg lukket mine øyne og da jeg åpnet dem igjen plukket jeg ut tre farger som virkelig skilte seg ut for meg. Den første fargen betegner din styrke eller svakhet, den andre fargen din underbevissthet og den tredje dine ambisjoner. Så, her kommer mine fargevalg!


Min styrke eller svakhet: Lidenskapelig

Jeg elsker virkelig denne NYDELIGE cerise rosa fargen. Det er en leppestift som sitter veldig godt og som jeg nesten må rense vekk for å fjerne. Jeg elsker fargen og føler meg super-selvsikker når jeg går med den! Føler jeg meg lidenskapelig? Ja virkelig, og det er uten tvil en styrke og en svakhet! (De av dere som blir begeistret og oppglødd over visse prosjekter eller planer, vet hva jeg mener!)

Lidenskapelig  - En nydelig, varm rosa fuksia, dette er den mest holdbare leppestiften noensinne! Den varer for alltid, den smitter ikke mye og det er bare en nydelig farge.

Min underbevissthet: Ro

Jeg ble umiddelbart dratt mot denne vakre blekblå… Den passer meg perfekt siden jeg er over normalen rolig og avbalansert det meste av tiden! Jeg synes denne fargen er sommerlig og på min hudtone blir det en vakker turkis farge. Elsker den!

Ro – En eyeliner, men som forklart for meg kan du bruke den akkurat slik du selv ønsker. Om du ønsker å bruke den som leppestift, så kan du det, den kan også blandes sammen med andre farger. Du kan dra den utover på øyelokket som en øyenskygge, noe jeg gjorde forleden dag. Det er en nydelig, nydelig sommerfarge, og den ville blitt perfekt sammen med bronse-farger. På min hud blir den bitte litt mer turkis, noe som jeg synes er vakkert også. 


Min ambisjon: Motivasjon

Motivasjon er alltid min ambisjon, er det ikke pussig hvordan jeg endte opp med disse fargene? Jeg ble overrasket over hvor mye jeg liker denne nydelige mørkeblå fargen. Den ser nesten nøytral ut, og likevel er den ikke det, og det er akkurat slike eyelinere jeg liker. Om den nå samtidig kunne gi meg det lille ekstra kicket av motivasjon som jeg leter etter!
 
Motivasjon – Jeg elsker skimmeret i denne mørke blå. Dette er en eyeliner, men du kan blende den utover til en øyenskygge om du heller ønsker."


Hver enkelt av våre øyenskygger, eyelinere og leppestifter er håndlaget med en blanding av økologisk jojobaolje, candelilla- og rosevoks. Samtidig som de er veldig mykgjørende og beroligende, sitter de veldig godt på. Hver farge ble nøye designet for å representere ordet forbundet med den. Hver gang du bærer fargene vil du representere de valgte ordene. Kom innom din lokale butikk og få din egen personlige fargelesing, og finn ut hvilke ord du trenger i livet ditt! 



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar