Oppdag det
hemmelige og intime språket i blomsterparfymer.
Etter å ha lett i mange år etter de fineste og ferskeste
blomster til våre parfymer, har vi i mellomtiden blitt kjent med duften og
følelsen hver enkelt blomst gir oss. Samtidig har vi ofte lurt på hvor disse «vanlige»
oppfatningene kommer fra - hvorfor uttrykker vi kjærlighet med roser eller
sensualitet med sjasmin? Disse skjulte betydningene er i alle fall ikke nye. Vi undersøkte litt og det viste seg at før nittenhundretallet så blomstret
disse symbolene, og planter byttet hender som symboler og meldinger gjennom
mange nivåer i samfunnet. ‘Blomsterspråket’ spredte seg raskt og måten
blomstene ble lest på ble definert konsist, avhengig av deres farge, klipp, om
kronbladene var lukket eller ikke osv. Selv om blomstenes symbolske betydning
ble til for 200 år siden, finner vi stadig opp nye betydninger den dag i dag,
når vi f.eks. feirer våren med påskeliljer, sender røde roser til en elsker
eller gir hvite liljer i en begravelse.
Med disse blomstrende tradisjoner fortsatt godt forankret i
vår nasjonale bevissthet, er det interessant å se hva vårt valg av parfyme
forteller om oss i henhold til disse kodene.
Behold
troen med fioler
En gang kjent som ‘blomsten av beskjedenhet’ på grunn av
måten den skjuler sine vakre blomster på bak hjerteformede blader. De delikate
fiolene har vært et symbol på trofasthet i mange århundre. I patriarkalske
samfunn ble dens symbolikk spesielt knyttet til kvinnelig trofasthet, med
renessanseforfattere som Shakespeare som knyttet blomsten til tragiske og kyske
kvinner som Ophelia. Århundrer senere brukte gotiske forfattere som f.eks. Rossetti,
fioler som symbol i de populære portrettene av “sykelige kvinner”, for å
bemerke skrøpeligheten og sødmen hos både blomster og det kvinnelige kjønn.
Fiolparfymer i seg selv vokste seg populære på attenhundretallet.
Spesielt i Frankrike, siden de ble brukt av og forbundet med viktige personer
som Marie Antoinette og Napoleon Bonaparte. I 1936 laget Pierre Berdoues
parfymen “Violette de Toulouse” som et minne om tapet av en kjær, noe som
fornyet den internasjonale populariteten av fiolparfyme.
Mens fioler er blitt brukt av sosieteten som et symbolsk
verktøy for passive, trofaste kvinner gjennom mange århundrer, er plantene i
seg selv noe helt annet enn beskjedne og passive. Faktisk er fiolene ganske tøffe! Røttene
deres er vanskelige å forstyrre og de kan overleve i sparsomme, tungt
urbaniserte områder. Når vi spaserer nedover gater og trafikkerte veier om
våren, er det disse seige blomstene som først titter frem fra under snøen eller
bryter seg vei gjennom asfalten for å hilse oss.
La oss avvise syntetiske
etterligninger og hylle denne søte, sterke blomsten etter århundrer med
misforstått omdømme. Gi en søt, grønn og frisk Kerbside Violet parfyme til noen som vil elske duften av
blomstrende vår etter en kald og hustrig vinter.
Rosen,
kjærlighetens blomst
Roser er en av våre mest elskede dufter. Røttene til denne
populariteten er vanskelig å finne, siden vi kan spore bruken av den helt
tilbake til gamle Egypt og romertiden hvor rosevann ble brukt til medisinsk
bruk og som parfyme. Denne tradisjonen ble igjen populær på 1600- og
1700-tallet da kvalitetsroser og rosevann ble betegnet som valuta i enkelte
kongelige sirkler.
I århundrer har vi assosiert roser med kjærlighet. I følge
gresk mytologi stakk kjærlighetens gudinne Afrodite foten sin på en torn og
farget kronbladene røde med blodet sitt, mens Kleopatra parfymerte palasset
sitt med en overflod av roseblader for å forføre Mark Antony. Likevel, roser
kunne også ha farlige skjulte betydninger i politikken og ble i århundrer plassert
i rom for å pålegge komitémedlemmer hemmelighold og taushet. En periode med
blodig borgerkrig i England ble til og med kalt for ‘Rosenes krig’ fordi mange kjempende
familier tok rosen som emblem i familievåpenet sitt.
Den stikkende naturen til rosen ble oversatt til de strenge
reglene som omgir symbolikken i viktoriansk kultur og elskere på den tiden måtte
sikre at de gjorde roseinnkjøpet til en kunst. Typen, fargen og til og med
formen på blomsten kunne endre meningen på beskjeden de sendte, i sterk
kontrast til i dag hvor vi oppfatter alle rosebuketter for å symbolisere
kjærlighet.
Damaskrosen vi bruker i våre parfymer passer perfekt inn i våre
prinsipper om rettferdig handel og er tradisjonelt sett et symbol på ‘friskhet’
og ‘strålende hudfarge’. Som vi vet er
rosen vill og stikkende i all sin skjønnhet og det er også vår Imogen Rose parfyme med sin kombinasjon
av blomstrende sødme og dypere grønne toner. Gi denne nostalgiske parfymen til
den du elsker med all sin kompleksitet og skjulte meninger.
Så ren
som døden
Liljer er en annen blomst hvor symbolikken er blitt
redusert i forhold til tidligere tider. I dag assosierer vi ofte den yndige,
hvite liljen med døden, selv om dette er vokst fram fra liljens symbol som renhet.
Før vi begynte å plassere liljer på graver, ble plantene plassert over
ektesengen for å symbolisere passasjen inn i voksenlivet, og ble også assosiert
med suverenitet.
Kommersielle liljeparfymer ble populære på 1950-tallet, selv
om mange av disse var syntetiske blandinger fordi duften fra blomsten er vanskelig
å gjøre om til en sterk parfyme. Liljer har vært og er derfor ofte en illusjon eller
et hint i parfymer.
Så hvorfor gir vi liljer i døden nå når de tidligere har vært
assosiert med kongelighet og renhet gjennom århundrer? Slik en sterk assosiasjon
kan ha vokst fram fra religiøse ideer om at uskyldighet gjenoppstår etter døden,
i tillegg til at majoriteten av begravelsene er statlige. Ved å ære denne nye “tradisjonen”
har vi laget en moderne rolle for liljen og fylt disse majestetiske blomstene med
følelser.
Vår opprørske parfyme Death and Decay er kanskje en myk og delikat hyllest til liljer i blomst, men å bruke
disse majestetiske blomstene daglig er et modig trekk. Så, hvem vil denne
parfymen gi mot til?
Neste gang du tar på
parfyme, tenk gjennom følelsen bak ditt valg av parfyme. Feirer du det
tradisjonelle blomsterspråket eller finner du opp en helt ny blomsterkode?
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar